Góra Kościuszki – najwyższy szczyt Australii

Najwyższym szczytem Australii jest Góra Kościuszki. A właściwie Mt Koziosko, jak to zwykli mówić na nią Australijczycy borykający się z naszym trudnym językiem. Góra ta została nazwana na cześć Tadeusza Kościuszki przez polskiego odkrywcę Pawła Edmunda Strzeleckiego w 1840 roku. Wcześniej oficjalna nazwa góry brzmiała ‚Kosciusko’, dopiero w 1997 roku stwierdzono, że nie jest to do końca poprawna forma i dodano literę ‚z’, tworząc nazwę ‚Kosciuszko’.

Góra Kościuszki położona jest na terenie Parku Narodowego Kościuszki w Nowej Południowej Walii, około 200 km od stolicy kraju – Canberry i mniej więcej w połowie drogi pomiędzy Sydney a Melbourne. Leży w Górach Śnieżnych, w paśmie Alp Australijskich w Wielkich Górach Wododziałowych. Jej wysokość wynosi 2228 m n.p.m., biorąc pod uwagę to, że szczyt ten wchodzi w skład korony ziemi, nie jest ona bardzo imponująca.

Snowy River

W parku do wyboru jest wiele różnych szlaków, z których najbardziej popularne to te wiodące na szczyt. Na sam szczyt można wejść, częściowo wjechać rowerem i częściowo wejść (rower trzeba zostawić przed podejściem na szczyt) albo wjechać kolejką (z Thredbo). My nie wjeżdżaliśmy ani rowerem, ani kolejką. Nasz trekking zaczęliśmy z punktu Charlotte Pass. Trasa na szczyt i z powrotem ma długość 18,5 km i zajmuje mniej więcej 5 godzin. Nie jest ona ciężka czy wymagająca i nie potrzebne jest wcześniejsze przygotowanie. My zdecydowaliśmy się wejść na górę dość spontanicznie, zapomnieliśmy o jej istnieniu, ale akurat przejeżdżaliśmy ‚niedaleko’ (jakieś 200km, ale jak na Australię taka odległość to rzut beretem). Nie byliśmy pewni czy jesteśmy odpowiednio przygotowani, ale po przeczytaniu recenzji, że na szczyt można wejść z piwem w jednej ręce i fajką w drugiej, postanowiliśmy spróbować i udało się.

Na trasie znajdują się kamienne chaty, w których można odpocząć w trakcie trekkingu, a w wyjątkowych sytuacjach spędzić noc. Zaopatrzone są w rozkładane ławy, które po rozłożeniu służą za łóżko, a także stoły, kominek, drewno czy siekierę.

Wnętrze chaty
Stylowy kominek

Park Kościuszki cieszy się dużą popularnością również zimą. Jest to jeden z najbardziej znanych kurortów narciarskich w Australii. W sezonie zimowym opłata za wstęp do parku wynosi 29$ za samochód za dzień (24h), natomiast w pozostałych miesiącach 17$.

Co ciekawe, w pobliżu Góry Kościuszki znajduje się Góra Townsend, która okazała się wyższa od Kościuszki. W związku z tym, żeby nie robić zbyt dużego zamieszania, w 1892 roku postanowiono zamienić nazwy gór i w ten sposób Góra Kościuszko, mimo że pierwotnie niższa, pozostała najwyższą górą Australii.

Kilka kilometrów od parku znajduje się jezioro Jindabyne, gdzie można odpocząć po trekkingu

5 comments on “Góra Kościuszki – najwyższy szczyt Australii

• Bardzo dziękuję🙂Moje miasto docelowe to Adelaide.W Australii bywam zawsze około 3 miesięcy,a jeszcze tylu miejsc nie widziałam.Górę Kościuszki zdobyłam dwa razy.Właściwie to spacerek,widoki boskie.

Polubienie

• W Adelajdzie byliśmy przejazdem i spędziliśmy tam tylko jeden dzień, ale okazało się bardzo przyjemne. Australia jest tak ogromnym krajem, że chyba przy każdej wizycie znajdzie się coś nowego i ciekawego do zobaczenia 🙂

Polubione przez 1 osoba

• To prawda,nie znam tylko zachodniej Australii,przestrzenie są ogromne.Przepiękne są doliny winiarskie wokół Adelaide,które zawsze odwiedzam.Samo miasto bardzo wypiękniało od mojego pierwszego pobytu…🙂

Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )